Villanyszerelési és felújítási munkálatok során keletkező zajok és a zajkeltéssel járó problémák a társasházban.

Villamos hálózat felújítása kosszal, porral, rengeteg törmelékkel, de legfőképpen nagy zajjal jár. A villanyszerelés eszközei nem éppen a legcsendesebbek. A horonymaró, ütve fúrógép, vésőgép, ipari porszívó, véső és kalapács által keltett kellemetlen zajok mellett, a szomszédok biztosan nem fognak tudni nappal aludni vagy pihenni.

Különösen igaz ez a panel és a csúsztatott zsalus beton lakásokra. Az ilyen típusú társasházakban a keltett zaj nem csak a felújítás alatt álló lakás közvetlen környezetére terjed ki, hanem akár 5-6 lakással arrébb is olyan érzése lehet az embernek, mintha a feje mellett dübörögne az iparos. Ezzel egyszerűen nem lehet mit kezdeni, a felújítás intenzív zajkeltéssel jár, ezt mindenkinek muszáj elfogadnia és kész. Ami viszont nem mindegy, hogy a munkálatok az ígért határidőben elkészülnek, vagy csúszások következnek be. Sajnos napság egyre többször tapasztalni olyat, hogy a kivitelező elkezdi a munkát, de félkészen ott hagyja, és akár napokkal vagy hetekkel később folytatja, az ilyen jellegű csúszások nem csak a megrendelő idegeit teszi próbára, hanem a szomszédokét is.

Zajjal járó villanyszerelési munkálatok időszakai társasházak esetében:

Minden társasháznak van házirendje. A házirendben rögzítve van, hogy a zajjal járó tevékenységek mikor végezhetők. Ez az időszak rendszerint hétfőtől péntekig 08:00-tól este 17:00-ig tart és szombaton 09:00-tól délután 14:00-ig. Igaz minimálisan, de eltérhetnek egyes társasházakban ezek az időpontok, ezért fontos tájékozódni felőlük. Természetesen zajjal járó építőipari munka vasárnap, valamint munkaszüneti napokon nem végezhető. A házirend megsértését egy-egy lakó nehezen tolerálja, és nemtetszésének akár rendőrségi bejelentéssel is hangot adhat (természetesen név nélkül). Sajnos ilyesmi pusztán rossz indulatból meg történhet, ezért is fontos a házirend betartása.

Társasházban végzett és zajjal járó munkálatok során fontos a lakóközöséggel a megfelelő kommunikáció, még panasz esetén is.
Társasházakban sok esetben okoz elégedetlenséget az építőipari munkálatokkal járó zaj.

De a házirend legszigorúbb betartása sem segít azokon, akik éppen éjszakai műszakban dolgoznak és nappal kellene aludniuk. Szinte biztosra vehető, hogy egy 10 emeletes panel társasházban minimum egy valaki lesz, aki ezért fog az ajtón dörömbölni. Jellemzően a legtöbb konfliktus a panel felújításakor jelentkezik. A régi belvárosi lakások ebből a szempontból szerencsésebbek. Egyáltalán nem jellemző, hogy a felújítással járó zaj miatt probléma lenne. Ott a lakásokat nem egy betonlap választja el, hanem vastag téglafal, és a födémek vastagsága is tekintélyes, és a nem annyira sűrűn lakott, mint egy lakótelepi társasház. Az utóbbi esetében viszont nincs konfliktus mentes munkálat. Tipikusan a villanyszerelés jár a legnagyobb és legintenzívebb hanggal. A szerelvény és kötődobozok bemarása, régi dobozok kiszedése, az MM fal vezeték hornyainak bemarása a betonba, valóban nem nevezhető éppen csendesnek. A beton sajnos kiválóan vezeti az ilyen jellegű hangokat, és ez átlagban 5 – 8 munkanapon keresztül tart.

A kellemetlenségeket csökkenteni lehet, ha a megrendelő:

  • A lakóközösséget időben és udvariasan tájékoztatja a felújításról, és annak várható időtartalmáról.
  • A befejezés várható időtartamához célszerű néhány plusz napot hozzá adni.
  • Közvetlen szomszédokat (alul, fölül, mellett) személyesen is tájékoztatja a felújítás tényéről.
  • A napi munkavégzés a társasház szabályzata álltál engedélyezett időszakban történhet, a vállalkozónak is muszáj alkalmazkodnia a házirendhez.
  • A munka a megbeszélt határidőre elkészül.
  • Ügyelni kell a közös helységek tisztán tartására, állagának megóvása.

Kisebb nagyobb konfliktus a legnagyobb jóindulat mellett is előfordul. Természetesen nem lehet agresszívan reagálni az ilyen jellegű panaszokra. A türelmes és higgadt kommunikáció és a kompromisszum készség szinte minden esetben célra vezet. És megrendelőnek egyáltalán mindegy, hogy a vállalkozó hozzáállása milyen, hiszen abban a lakó közösségben fog élni. A megbízó sincs könnyű helyzetben mert egyrészt nem szeretné a többiekkel összerúgni a port, de munkának haladnia kell mert a költözés szinte minden esetben határidőhöz van kötve (mert valahonnan ki kell költözni). Szerencsére azért a megfelelő rutinnal viszonylag rugalmasan kezelhetőek a felháborodott lakók.

Általában célra vezető probléma kezelés, és mit tehet a megrendelő és a vállalkozó konfliktusok megelőzése és súrlódások csökkentésének értekében?

Mint már fentebb írtam jellemzően a panellakás a problémás terület. Ebben az esetben a hétköznapokon a beton marási és vésési munkák kezdése 9:30 és a vége legkésőbb 14:00 óra. Előtte és utána csak csendesen is végezhető feladatok készülnek (gipszelés, szerelő dobozok és védőcsövek rögzítése, kábel munkák). Ez a beosztás már eleve számos konfliktusnak az elébe megy! De az első nap biztosra vehető, hogy 1-2 órán belül valaki felháborodottan dörömböl majd az ajtón. Ilyenkor általában köszönés és minden nélkül támadó hangnemben kérdőre vonás történik, hogy mégis mi a fészkes fene történik itt. Ezt szó nélkül végig halogatom és utána udvarias köszönés és bemutatkozás követően körbe vezetem a lakásban, megmutatom, hogy melyek azok a gépek, amik ezt a nagy zajt keltik, és elmagyarázom, hogy miért van erre szükség. És felvázolom a napi ütemtervet és várhatóan meddig fog tartani. És ez 99%-ban elegendő a béke megőrzéséhez!

Egy kis kedvességgel csatákat lehet nyerni a társasházakban!

Sőt, 2018-ban történt meg velem, hogy 4 szobás panelban egy tényleg full extrás hálózatot rendeltek meg tőlem. Közel két hétig tartott a nagy zajjal járó alapszerelés. Az utolsó nap két szinttel lejjebbről egy középkorú házaspár feldúltan dörömbölt az ajtón, hogy mégis mikor lesz ennek a zörgésnek már vége. Szintén körbevezetettem a lakáson őket és megmutattam mi készül és mi okozta a két héten át tartó kellemetlen hangokat, aminek részemről azon a napon vége is lett. Pár hét múlva felhívtak, hogy elkérték a számom, és ők is szeretnék a teljes hálózatot felújítani, és hogy ők nem is gondolták azt, hogy ennyire élhetővé lehet varázsolni villamos szempontból egy lakótelepi lakást. 6 hét múlva már ott kezdődött az industrial techno, ami 7 munkanapig tartott.

Könnyen belátható, hogy a felújítás határidőre való elkészülése a szomszédoknak, megrendelőnek és a vállalkozónak közös érdeke. A kivitelező rendszeres „zaklatása” a zaj miatt biztosan a határidő rovására fog menni, amivel csak annyi érhető el, hogy a zajos időszak kitolódik pár nappal. A munka így is úgy is elfog készülni, ha szükségesnél tovább tart, akkor is.